21 de setembre 2010

Bio... Massa?

Avui anant amb cotxe he creuat la variant de Cassà, i m'ha sorprès llegir, en una pancarta estratègicament situada en un dels ponts que la travessen, la següent frase:

Biomassa = 250 pins/dia Tallats

Biomassa = 80.000 pins/any Tallats

La pancarta l'han penjat (suposo) els detractors de la planta de biomassa que s'ha projectat al poble, els mateixos responsables de les altres pancartes (Incineradora a Cassa NO).

És una qüestió qaue fa dies que corre i que, tot i que a molt gent li és força indiferent, ha suposat cert rebombori mediàtic (evidentment a nivell local).

Jo no sóc enginyer forestal, ni he estudiat ciències ambientals, ni tan sols em dedico a res que tingui a veure amb el tema, però mentre conduïa he fet un raonament que volia compartir.

Això sí, jo no em posiciono ni cap a un costat ni cap a l'altre, ja que sincerament, ni em va ni em ve. Un grup d'empresaris volen obrir una "fàbrica" d'energia obtinguda amb la crema de biomassa a Cassà... i què? La fàbrica emetrà fum? quina novetat, no?

Seria una mica il·lús pensar en una indústria que no emeti gasos... tot i que sí, seria molt bonic, què carai!.

Cassà és un poble amb una tradició industrial enorme, i amb indústries que precisament respectar les emissions de gasos no ha sigut un dels punts dins la seva línia de treball, diguem-ho així. A més, per el tipus d'indústria (sobretot surera) el preu "ambiental" a pagar sempre ha sigut molt elevat.

Recordo fa uns anys, en una revista de tirada nacional, un mapa amb les poblacions més contaminants d'España (sic), i a Catalunya en sortien 3, Barcelona, Hospitalet i Cassà de la Selva. Crec que amb això està tot dit, tot i que jo mai m'ho vaig acabar de creure del tot...

Tornant al tema dels pins: Tinc la gran sort que a casa meva hi tinc uns 25 pins. És un tros considerable (sobretot a l'hora de netajar-lo!!), i només en són 25.

He fet l'extrapolació, i segons la pancarta, la planta de biomassa tallarà 10 vegades la meva pineda cada dia...

Fent quatre números i "googlejant" una mica, he arribat a la conclusió que un bosc té una densitat d'uns 200-300 pins adults per hectàrea.

Nota: com a curiositat, des que es reforesta una hectàrea replantant pins (1000-1500 per hectàrea) fins que el bosc és adult desapareixen entre 1000 i 1250 pins dels que s'han replantat, per qüestions d'espai, i ningú penja pancartes queixant-se que la natura "mata" més de 1000 pins per hectàrea.

Això suposa, a un ritme de treball com l'anunciat, 6 hectàrees de bosc "pelades" cada setmana.

Seguint amb les extrapolacions... unes 320 hectàrees "desertitzades" o sigui, 3.2 quilòmetres quadrats de bosc destrossats cada any...

Si és així, els contraris a la planta poden estar tranquils, perquè a un ritme de treball com l'anunciat, en quatre dies la planta haurà de tancar perquè, irremeiablement, no quedarà ni un pi en molts quilòmetres a la rodona!!!

Això sí, tindrem espai per construir un grapat d'urbanitzacions i camps de golf que serem l'enveja de tot Caldes!

Jo no defenso la planta, perquè no m'hi van els diners ni altres interessos. Cadascú és lliure d'intentar guanyar-se les garrofes com vol o com pot, i si això inclou una planta de biomassa amb tots els permisos i sota totes les normatives... endavant.

Tampoc estic en contra de voler informar la gent del que suposarà, tan a nivell positiu com negatiu, i sempre he estat d'acord amb que un contrapunt opositori davant una iniciativa així és necessari (imagineu-vos què faria un govern sense oposició...).

Ara, el que queda clar és que, sempre segons el meu parer, la campanya desmesurada, fora de lloc i alarmista dels detractors se'ls està girant en contra perquè, sempre que algú exagera les coses massa, acaba descobrint-se sol.

I una última pregunta que em faig...

Si la planta ha de cremar 250 pins cada dia... d'on treurà el temps per cremar pneumàtics, plàstics, i no sé quants més components que ens portarien a un cataclisme mediambiental i que reduirïa el poble a una espessa massa de fum negre que mataria els nostres fills??

Una cosa és posicionar-se i intentar convèncer els indecisos o els desconeixdors.

L'altra és mentir, ja sigui per interessos personals, urbanístics, o per vici.


Però clar, això és tan sols la meva opínió creada a partir de la informació que he trobat dedicant uns pocs minuts a la recerca.


Bon dimarts a tothom.

1 comentari:

Jordi Dausà (jdausa@gmail.com) ha dit...

L'oposició fa oposició, a vegades de manera massa sistemàtica. El que sí que els deu sorprendre (també a mi) és que tots aquells ecologistes que van aparèixer amb les torres d'alta tensió ara trobin que, amb aquesta planta, no hi haurà cap mena de problema, ni tan sols d'impacte visual. Més enllà de la necessitat de la planta (a mi, com a tu, tan me fot) estaràs d'acord amb mi que és estrany.