28 de gener 2013

Ballet o vergonya?





Ahir em vaig emprenyar. I punt.

No pas una emprenyada d'aquelles d'encendre torxes i cremar esglésies, però la veritat, em vaig sentir enredat, i de valent. I aprofito que tinc aquest racó per dasfogar-me en veu alta.

Resulta que la companyia Jove Ballet de Catalunya actuava ahir a Fornells de la Selva, al Teatre de la Sitja. Oferien el ballet "el Trencanous". Un clàssic.

Perfecte, ballet de qualitat a prop de casa! anem-hi doncs.

Entrades comprades (12€ cada una, un preu just), i cap a dins.

Puntualitat relativa (no és el problema), el teatre ple, tot a punt per gaudir de l'espectacle. Que bé que es programi ballet a llocs "petits" com Fornells... és una molt bona notícia! Enhorabona als programadors!

Doncs bé, resulta que l'obra comença i la qualitat del so és absolutament lamentable. No vull dir dolenta, perquè no seria un bon adjectiu, la música pràcticament era imperceptible sota el fregir dels altaveus. Al començament de l'obra hi havia una veu en off explicant el principi del conte... doncs amb prou feines es distingia si la veu parlava català, suec o suahili.

El tècnic de so no parava de provar coses (no sé massa ben bé què intentava) però simplement l'efecte era que la música pujava i baixava de volum de manera eixordidora, mentre el fregir dels altaveus seguia constant.

Mentretant els ballarins van estar a l'alçada i no van parar en cap moment, un aplaudiment extra per ells, devia ser força complicat intentar concentrar-se mentre el so fallava.

El cas és que amb el brunzit de l'àudio es feia impossible gaudir de l'espectacle, de fet moltes vegades ni tan sols et fixaves en el que passava, més pendent del soroll que seguia a la seva.

A la mitja part la cosa va anar a millor...

El projector que projectava (perdó) els decorats al fons de l'escenari es va penjar, quedant d'un color "blau windows" realment horrible. La solució va ser parar-lo, deixant el fons de l'escenari en blanc.

Alguns focus van decidir unilateralment que deixaven de funcionar... o sigui que l'escenari va quedar amb un "semi-fosc" molt romàntic, però força penós per apreciar una obra de ballet.

I el so va seguir a la seva, molestant, incordiant, fent de l'obra un suplici (fins i tot se sentien els sorolls predeterminats de windows cada vegada que el tècnic intentava alguna cosa!!!).

Segurament si algú era allà opinarà que sóc una mica exagerat, però jo vaig pagar 12€ per veure i sentir un espectacle, i no vaig poder fer-ho i, pel que vaig veure, sentir i parlar, a tothom li va passar el mateix que a mi, el que passa és que tothom (jo inclòs) vam callar i anar cap a casa. "Quina llàstima..." va ser l'opinió més sentida al sortir a fora.

D'acord que al final de l'obra la directora va sortir i va demanar disculpes per tot plegat, i el sèquit de la companyia (pares, mares, amics, etc) van ovacionar-la a crits de "no pasa nada, campeona, ni se ha notado!"... però per mi no és suficient. I a sobre aquesta gent va donar la nota (això ja és opinió meva, molt personal).

Sí, estem d'acord que les coses poden fallar, es poden espatllar i poden sortir malament.

Però no de bon principi.

Hi ha una cosa que es diu "proves de so", o simplement "assaig", i és allà on s'arreglen les coses i es deixen a punt perquè l'espectacle funcioni.

I si resulta que per A o per B al final no pots oferir l'espectacle pel que la gent ha pagat, doncs o bé no el fas o bé no el cobres.

Perquè jo ahir no vaig veure el mateix especatcle que molta gent ha vist... i em fot haver-lo pagat.

I no em fot haver-me quedat sense els 12€ de l'entrada, ja que els hagués pagat a gust. 

Em fot (i molt) haver-me quedat sense l'espectacle tal i com hauria d'haver estat.

I si una companyia vol ser professional, que ho sigui, però a tots els efectes.

Després venen les llàgrimes de cocodril queixant-nos que la cultura es mor, que el sector s'enfonsa, que la culpa la té la gent que no va als teatres (que no vull pas dir que no sigui veritat).

Però si per una vegada que hi anem ens tracten com ahir... normal que se'ns treguin les ganes de tornar-hi.

Apalins, bona setmana a tothom!


10 comentaris:

pons007 ha dit...

Hi ha gent que es tiquis miquis de mena i es queixa per qualsevol cosa, però si es cert tot el que comentes realment com va passar doncs tens tota la raó del mon per queixar-te, realment no es pot oferir un servei a mitges per un preu complet.

La rata sàvia ha dit...

Pons,

Jo no sóc dels "queixaires", però reconec que tampoc sóc dels que calla... simplement es tracta de valorar cada servei que pagues i el servei que mereixes.

Això sí, no vaig ser l'únic, a l'acabar la funció absolutament tothom va comentar el mateix, el que passa és que, com és molt típic del catalanet... queixar-se en veu no massa alta (no fós cas que molestéssim) i cap a casa remugant... jejeje.

Anònim ha dit...

Hola;

Sóc la Directora del Jove Ballet de Catalunya, Marta Bustamante (jo no m'amago rera un pseudònim que, per cert, és prou escaient).

Només vull deixar constància que el JBC va estar assajant (sisi, curiosament sabem el que significa aquesta paraula) desde les 09:00h i l'equip tècnic funcionava correctament. Es va poder fer l'assaig amb projeccions i amb llums com és habitual, i només 15 minuts abans de l'entrada del públic els aparells van començar a fallar i es va intentar per tots els mitjans posar-hi sol·lució. Es va fer el que es va poder.

Realment la qualitat de sò era dolenta, això és cert. Però tampoc cal exagerar dient que ni es sentía, perquè potser és fer-ne un grà massa. També és cert que a la segona part no hi va haver projeccions, però la qüestió és que, a mida que els aparells s'anaven escalfant, cada vegada funcionaven pitjor i es va decidir la sol·lució d'urgència; prescindir de la projecció que, en el fons, només era decorativa.

En quant a la qüestionada professionalitat de la companyia, dos comentaris:

1- Sería ridícul vendre com a professional una companyia que està formada per ballarins entre els 6 i els 20 anys. No ho fem, no ho hem fet, i no ho farem perquè no ens agrada la mentida.
2- Tot i els problemes tècnics, els 62 ballarins varen estar més que a l'alçada i varen oferir el millor d'ells mateixos per a explicar una història que tothom va entendre, tot i els entrebancs.

En quant als comentaris finals de la rateta, per sort o per desgràcia el JBC ja ha omplert 3 teatres de gom a gom amb el Trencanous, i també ho fem amb tots els espectacles que presentem. Ens sentim molt afortunats per això.
Tampoc ens dediquem a plorar les teves citades "llàgrimes de cocodril" perquè al menys nosaltres ens movem, no parem, oferim il·lusió i molt treball i esforç per sortir endavant i no ens quedem amargats a casa criticant des d'el sofà.

Em sap greu si t'has sentit "maltractat" (tot i que no estic massa segura si ho dius per l'espectacle, o per la escena que vares protagonitzar entre caixes amb una sortida de tò estrepitosa, digna dels teus 20 anys).

Ara mateix no em posaré a copiar els missatges de gent que ens ha felicitat per l'espectacle i que, a diferència teva, ha sapigut valorar que de vegades aquestes coses passen i no s'hi pot fer res. Tampoc et posaré fotos de les cares dels nens que miraven l'espectacle desde platea i que, potser arrel d'això, un dia voldràn estudiar dansa...

Jo, que ja tinc una edat, et diré que quan era més jove vaig anar a veure un espectacle al Royal Ballet de Londres, a ón feien "Serenade" (peça mítica i fantàstica, per cert la recomeno a tothom), i hi va haver tot un cúmul de desproposits, fins i tot la ballarina principal caient literalment de nassos a terra amb la faldilla per sobre el cap, de la manera més indigna possible!!!

És a a dir... De vegades aquestes coses passen, i és de bona persona (i sobretot quan es tracta de nens) saber perdonar-les i entendre-les, enlloc de deixar comentaris amb mala llet a internet sota noms falsos. Tu com creus que es varen sentir els ballarins? I nosaltres mateixos, després de les hres de feina que hi ha darrera l'espectacle? I el tècnic? Que després de treballar incansablement per tenir-ho tot a punt es troba "venut" per una errada dels aparells?
T'has parat a pensar com poden afectar les teves paraules? Probablement no.

Anònim ha dit...

En tot cas et demanem disculpes altre cop, com ja vaig fer a sobre l'escenari només acabar l'espectacle, i les extenc a tothom qui es va sentir enganyat, estafat, maltractat i totes aquestes coses que dius. És més, si em fas una trucada (ja tens el meu número de telèfon, recordes?) et retornarem encantats els 12€.

Dit això no penso donar-hi més voltes. Prou complicat és ja dirigir una companyia, fer-la créixer, mantenir un bon nivell alhora que els alumnes es senten contents i motivats, ajudar-los a aprendre, acompanyar-los en el camí intentant que a més de bons ballarins siguin bones persones i sobretot feliços!...
Si et sembla, jo vaig a continuar amb la meva feina i, perquè vegis que no tinc de què amagar-me, penjaré el link del teu blog a la nostra pàgina de facebook. Entenc que él que preteníes amb el fet de penjar aquest comentari és que tothom se n'assabentés oi? Doncs jo t'ajudo.

Et desitjo el millor d'ara endavant. Espero la teva trucada per a fer-te el retorn dels 12€, i si no vols parlar amb mi directament, pots deixar-me un SMS amb el teu número de compte. Entenc que potser et sentis més còmode mantenint l'anonimat.

A reveure, "Rata Sàvia", i gràcies pels teus comentaris, ja que de tot s'aprèn. La propera vegada portarem una taula de sò, un set de Dimmers i tot un cablejat sota el braç per si el principal falla.

Atentament,

Marta Bustamante

Anònim ha dit...

I per finalitzar: ningú no ens va programar a Fornells. Varem ser nosaltres que varem llogar el teatre amb l'afany d'apropar la dansa de qualitat al territori Gironí, degut a la demanda de les escoles de la zona que es varen quedar sense poder veure l'espectacle quan el varem fer la setmana anterior a Salt.
Només és una puntualització.

Laia Bardolet Creus ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...

mm... No hi estic dacord, sóc ballerina i ens ha passat més d'un cop això de tenir problemes tècnics... I prou malament que ens sentim tots els que ballem i els que dirigim l'obra...no penso que sigui necessari aquests comentaris.

Anònim ha dit...

Sòc ex-ballarina de la companyia i he fet moltes actuacion i en algunes hi ha hagut entrebancs però sempre ens falicitaven perque per si algo es caracteritza la companyia es per saber resoldre els imprevisto que es presenten. Nomès puc dir dues coses:

1. Estic d'acord amb les teves paraules Marta
2. Amunt JBC

Anònim ha dit...

Com a pare d'una de les ballarines, nomes li puc donar les gràcies per reconeixer en el seu escrit que, malgrat les dificultats tècniques imputables al teatre de Fornells (potser per això no es programen allà massa espectacles de qualitat), els ballarins de la companyia van continuar la representació amb una alta professionalitat que no es correspon a la seva joventut.
Ja li han donat comptades explicacions del que va passar i espero que un altre cop, dirigeixi les seves crítiques contra el que realment sigui el culpable de la situació, sense llençar pilotes fora ni desviar l'atenció.

La rata sàvia ha dit...

Bufa, quina feinada així de cop... deixeu-me anar per passos:

- Marta, agrair-te la resposta, veig que hi has dedicat molt temps i és una cosa que et vull agrair, tot i que em sembla que hi hagut algun que altre malentès...

- Ja m'agradaria, però no tinc 20 anys, en tinc algun més (34 per ser exactes)

- No entenc a què et refereixes quan dius que vaig muntar una escena entre caixes... o m'he perdut o et confons de persona.

- No, no recordo tenir el teu número de telèfon... ho sento.

- No m'amago darrera de res, el meu nom és Jordi Verdaguer, i el meu correu electrònic és ratasavia@gmail.com, si necessites més dades, sense cap problema te les donaré, mai m'he amagat de les meves opinions, crec que és de covards.

- Ja he deixat clar que els ballarins van estar impecables, i especialment la protagonista, de ben segur si segueix així arribarà tan lluny com vulgui. Absolutament res a dir dels ballarins, m'hi reafirmo. Al contrari, aguantar el tipus com ho van fer (no es va notar cap canvi en la seva actitud en tota l'obra) va ser una mostra de professionalitat molt gran.

- Quan parlo de professionals, em refereixo a que jo vaig pagar una entrada, no a l'edat ni el sou dels ballarins, no té res a veure.

- Potser no dirigeixo cap companyia de ballet, però porto més de 20 anys damunt els escenaris (com a actor, músic, tècnic... crec que he fet de tot dalt i darrera un escenari), per tant crec que puc dir que sé de què parlo, encara que tinguem opinions diferents.

- En cap moment m'he ficat amb els ballarins, ni amb tu com a directora. Sé que aquestes coses passsen (te n'explicaria de molt pitjors). L'únic que la meva opinió és que si passen, s'ha de ser conseqüent.

Està clar que jo no sé què va fallar, si l'equip de la Sitja, el tècnic municipal, el vostre, o què.

Tampoc és feina meva esbrinar-ho.

Ara, segueixo pensant que, tot i ser una companyia genial i amb un nivell molt alt, l'espectacle que JO vaig veure no va ser el que hauria d'haver estat.

Res més, si vols en podem seguir parlant, però potser hi ha canals més adequats (correu electrònic si de cas).

Gràcies de nou per haver destinat tant temps a contestar-me.

Atentament,

La Rata Sàvia
Jordi Verdaguer Arnau